Met 300 km per uur door China

18 augustus 2017 - Wuzhen, China

De dagen vliegen voorbij en af en toe hebben we al moeite om te herinneren wat we eergisteren hebben gezien! Elke dag brengt weer nieuwe belevenissen en indrukken met zich mee. Het is voor ons dan ook bijna onwerkelijk om te bedenken dat we onze 3e week zijn ingegaan, de eerste visum periode in China er bijna opzit en we gelukkig nog heel veel weken mogen blijven reizen en genieten!

We hebben genoten van Datong. Een moderne stad, maar met een oude binnenstad met kloosters en een echte stadsmuur! 's Avonds zijn de torens op de muur allemaal verlicht, een erg mooi effect en achteraf gezien veel mooier dan de stadsmuur van Xi'an. De laatste dag in Datong zijn we naar de Yangang grotten gegaan. Zoals Wilfred omschrijft in zijn vlog 'bijna Petra'. In de rotsen zijn nissen waar diverse beelden in zijn gemaakt. Erg mooi, en wat een werk moet dat zijn geweest!

Vanuit Datong zijn we richting Pingyao gegaan. Ook deze stad heeft een historisch centrum met stadsmuur. Maar we merkten dat het hier wel een stuk toeristischer is. Niet met Westerse toeristen, maar vooral met Aziatische toeristen. Het hotel waar we sliepen was geweldig! Het hotel had een binnenhofje waar de kamers aan grenzen en was geheel in Chinese stijl. In de kamer zelf was een soort van bedstee, waar Wilfred net in paste!

De hostels/hotels waar we vooralsnog in hebben geslapen zijn elke keer weer een verrassing. Soms klopt Maps.Me of Google Maps niet helemaal of heeft het hotel een hele andere naam. De weg vragen kan wel, maar ook al staan we er op 20 meter vandaan, dan alsnog weten de Chinezen niet wat er om de hoek zit. De kamers zelf verschillen ook nogal, maar een algemene trend qua harde bedden (soms een heel dun matrasje) en een badkamer waar je zittend op het toilet kan douchen zijn vaak te vinden. Soms wat onhandig, vooral als door het douchen het wc papier nat wordt, maar het is allemaal ook weer heerlijk en typisch Chinees!

Naar Xi'an toe hebben we voor het eerst in de zogeheten Bullet Train gezeten. Het begint langzaam, maar uiteindelijk ga je met 300 kilometer per uur door het landschap! De trein is erg schoon, regelmatig komt er een dame langs met d'r bezem en ook drankjes en maaltijden zijn te bestellen. Prima vertoeven dus!

Xi'an is een stad met islamitische invloeden, aangezien de stad op de zijderoute lag en er hierdoor Arabieren de stad in kwamen. In het Moslim Kwartier zie je dit vooral terug in de verkoop van spiesen met lamsvlees (waar het vlees aan een haak hangt en ter plekke wordt gesneden) en het verkopen van nougat. Een drukte van jewelste met allemaal stalletjes met eten en waar de één nog harder schreeuwt dan de ander.

Met de fiets heeft Wilfred het meest van de stad gezien, aangezien Esther een dagje in het hostel is gebleven; wat ziek door de combinatie van airco/hitte/zweten. Gelukkig zijn we 's avonds wel op de fiets door de stad gegaan, Esther achterop. Wat weer een ware attractie was voor de Chinezen!

Naar Xi'an gaan heeft eigenlijk maar één reden: het Terracotta leger. En deze hebben we gezien ook! Drie overdekte hallen, waar in de grootste hal wel 6.000 figuren stonden. Allemaal anders, gedetailleerd gemaakt. Geweldig om te zien!

Nanjing was de volgende stad welke we hebben bezocht. Niet echt een toeristische stad, maar vanuit hier hebben we het laatste gedeelte van de reis gepland richting Shanghai.

Nanjing had voor ons twee bezienswaardigheden: de Yangtze River Bridge en het Sun Yat-Sen Mausoleum. De eerste stond in de stijgers, waardoor we er niet op konden of eroverheen konden rijden. En toen we uiteindelijk bij het Mausoleum waren, waren we een minuut te laat. Beetje jammer dus. Gelukkig was er in het centrum een geweldige shopping mall waar we lekker doorheen hebben gestruind!

Hangzhou daarentegen had veel meer te bieden! Een moderne stad, gelegen in de rijkste regio van China, met een heel mooi meer. Voor € 5,- hebben we 2 dagen een fiets gehuurd en zijn we rond het meer gefietst. Ook hebben we de Lingyin Tempel bezocht, bekend om de mollige lachende Boeddha. Heerlijk, dat we 's avonds de drukte van de stad hadden en overdag kabbelend water, wilgen, bootjes over het meer en lekker fietsen!!

Leuk was dat we gingen eten in een restaurant waar een Nederlandse jongen werkt als chef-kok. Geweldige verhalen gehoord over de stad, de Chinezen en de werksfeer.

Gisteren hebben we weer de Bullet Train genomen, deze keer richting Wuzhen. Een waterstadje, met riviertjes, parken en bruggetjes. Hier blijven we twee dagen waarnaar we naar Suzhou gaan. Hier blijven we iets langer om ook de dorpjes eromheen te bezoeken.

Tot slot gaan we naar Shanghai, waar we onze eerste maand China, en het eerste deel van het visum, afsluiten. Al veel mooie dingen gezien en meegemaakt, maar ook nog veel moois in het vooruitzicht!

Liefs,
Wilfred & Esther

PS: Nieuwe foto's en video's zijn ook weer toegevoegd, evenals nog extra foto's bij het eerste album. Het uploaden duurt soms erg lang, dus het kan zijn dat bij een volgende blog nog extra foto's en filmpjes van de weken ervoor te zien zijn.

1. Ca:
    18 augustus 2017
    Wowww zo leuk om dit allemaal te lezen guys! Veel plezier in Shanghai en lekker genieten :)

Kus
  2. Mariët Arends:
    18 augustus 2017
    Zo wat een mooi verhaal en prachtige foto's!
    Nog heeel lang genieten. X
  3. Henk:
    18 augustus 2017
    Dank voor dit mooie verhaal en de foto's. Ben benieuwd welke invloed zo'n Azië trip voor jullie zal hebben later. Ik raak al gewend aan de mooie lampjes, beelden en aparte dingen. Ben eigenlijk wel nieuwsgierig hoe zo'n snelle trein eruit ziet en of je de beleving van snelheid kan vangen in een foto of filmpje. Veel plezier
  4. Corrie:
    18 augustus 2017
    Wat prachtig allemaal en zo leuk voor ons om dit te lezen en de foto's te bekijken.
    Genieten jullie er maar van.
    Groepjes
  5. Nicoline & Ewoud:
    18 augustus 2017
    Vanuit het op dit moment regenachtige Frankrijk een dikke kus van ons.
  6. Steffi:
    18 augustus 2017
    Ziet er cool uit hoor! Goede fiets Wil!!
  7. Mieke Roeterink:
    20 augustus 2017
    Wat een prachtige foto's. Jullie maken echt een hele mooie reis!!!! Vooral die foto van Wilfred is om in te lijsten. Veel reis plezier.