Het Venetië van Azië en een afsluiting met modern tintje

31 augustus 2017 - Hong Kong Island, China

Wuzhen en de stadjes gelegen rondom Shanghai staan bekend als het Venetië van Azië, of gewoon voor ons Nederlanders: Giethoorn.

Twee dagen waren we in Wuzhen, om lekker te ontspannen en de tijd te nemen om de stad te zien. Achteraf was een hele dag ook voldoende geweest, maar soms is het ook fijn om lekker een boekje te lezen of doelloos rond te slenteren door de stad.

Wuzhen bestaat eigenlijk uit een busstation, een drukke straat welke het centrum in tweeën splits en, en daar gaat het eigenlijk om, twee historische stadsgedeeltes. Hier vind je de kanalen met aan weerszijde huizen; de oude grachtengordel. Het was erg mooi om te zien, alleen vol met Chinezen, soms families, soms hele groepen welke deelnamen aan een tour. Inclusief gids met vlaggetje en microfoon. Het is dat ons Chinees nogal belabberd is, anders waren we helemaal op de hoogte van alles wat Wuzhen te bieden heeft.

Ondanks dat Wuzhen een hoog aangeschreven bezienswaardigheid is, spreken de inwoners van dit stadje bijna geen Engels. Voor het eerst zijn we hier een paar restaurants uitgelopen, omdat we simpelweg niet konden bestellen. Geen Engels sprekend personeel, geen plaatjes in het menu en zelfs Google Translate kwam er niet uit.

Ook waren wij hier soms de bezienswaardigheid en werden ongevraagd op de foto gezet, maar wel zo dat je het doorhebt en er niet omheen kan. Onze reactie is gewoon wegkijken, boekje voor ons hoofd, heel hard gedag zeggen of gewoon ook een foto van hun maken. Ach, soms wennen we er wel een beetje aan.

Na Wuzhen gingen we naar Suzhou. De terugreis verliep iets anders. In plaats van bij het treinstation, werden we afgezet bij het busstation. Wij leerden er gelijk van om toch maar dezelfde bus op de heen- als op de terugweg te nemen.

Het hotel in Suzhou was super. Erg modern, stylisch en strak ingericht. Het deed dan ook niet erg Chinees aan, behalve de niet Engels sprekende receptionisten en het ontbijt waar noodles, rijst, dim sum en eieren gekookt in thee aanwezig waren. Wij namen gewoon wat toast met jam.

In Suzhou hadden we het plan om een dag in de stad zelf te blijven en de andere twee dagen een ander waterdorp te bezoeken. Het eerste waterdorp was Mudu. Na geholpen te zijn door Chinezen met het uitstappen bij de juiste halte, dachten we bij de kanalen aan te zijn gekomen. We zagen wat water, een theehuisje en een route richting een berg. Na een goede klim, waren we boven op de berg, niet echt geweldig uitzicht en geen kanaaltje gezien. Met kletsnatte t-shirts van het zweet besloten we om weer naar beneden te lopen en te gaan lunchen. Een goede keuze, want na de lunch zagen we de bordjes naar het authentieke centrum van Mudu. Zeker, er was een kanaal met wat oudere huisjes en een erg mooie tuin, maar ook heel veel toeristische winkels, toeristen en zaken waar je met super gave Chinezen jurken (en trouwjurken) op de foto kon. Alles natuurlijk tegen betaling! Na deze kleine deceptie, hebben we besloten om het andere waterdorp niet te bezoeken.

De twee dagen in Suzhou waren prima vertoeven. Rondgewandeld langs het kanaal, de nagels eindelijk laten doen (wat een keuze en voor heel weinig centjes!), gegeten bij een heerlijk Indiaas restaurant en gewandeld langs de boulevard welke 's avonds aan beide kanten van het water erg mooi verlicht was.

Het leukste was toch wel dat ook Suzhou wat kleinere kanaaltjes heeft, welke gelukkig niet commercieel waren en waar we voor de verandering niet over de hoofden hoefden te lopen. Een verademing en daarom vonden we het ook een erg leuk straatje!

Hangzhou en Suzhou waren eigenlijk een kleine opwarmer voor Shanghai. Na te zijn begonnen in Beijing en Xi'an, waar het oude China nog te zien is, merkten we dat hoe dichter we bij Shanghai kwamen, hoe moderner het werd.

Toch overtrof Shanghai onze verwachtingen! De beelden van The Bund welke je normaal op televisie ziet, zie je nu in het echt. Indrukwekkend en geweldig!! De vele lichtjes welke continue in beweging zijn, de immense vrachtschepen die voorbijkomen met daarbij de verlichte boten met toeristen erop; we konden er uren naar kijken!

We hebben veel gedaan in Shanghai, maar ook zeker onze rust gepakt en gedwaald door de straatjes van de stad. Gewinkeld in de fake market, waar Wilfred een compliment kreeg over zijn standvastigheid en onderhandeling. Toch vragen we ons nog steeds af of we niet te veel hebben betaald.

Wat geweldig was, was dat we voor de zaterdag een fietstour hadden geboekt! Allan, onze gids, kwam ons al tegen in de metro en begon daar gelijk de tour. Ja, we zijn inderdaad makkelijk te herkennen, maar helemaal om kwart over 6 in de ochtend. De tour was geweldig! Lekker fietsen door de stad, en zo deel uitmaken van deze. Allan heeft op zijn telefoon een app waarmee hij de QR code op de fiets kan scannen en deze zo kan ontgrendelen. Hartstikke handig, want je kan altijd wel weer een andere fiets pakken.

We hebben veel gezien, zijn door kleine straatjes gefietst en kregen uitgelegd hoe zo'n straatje of kleine wijk opereert. Elke buurt heeft zijn eigen politie, de regels en activiteiten kan je vinden wanneer je de buurt binnenkomt en de kleine kastjes naast de voordeur zijn voor de melkflessen welke de melkboer komt brengen. Het kastje wordt vaak door meerdere families gebruikt, aangezien er wel zes families in één woning wonen. De keuken wordt gedeeld en de toiletten zijn toegankelijk voor iedereen en bevinden zich niet eens in het huis zelf. We hebben Chinese pannenkoekjes als ontbijt gegeten, verschillende theesoorten gedronken en geleerd hoe dit per soort het beste kan worden geserveerd.

Geweldig was het bezoek aan het park, waar vooral de wat ouderen mensen te vinden zijn. Thai chi, energie uit bomen halen, ritmisch bewegen, heuse dansscholen, ouderen mannen in de weer met diabolen (en wij ook); een drukte was het, maar tegelijkertijd gaf het ook rust zo midden in de hectische stad! Interessant was dat de kranten in een deel van het park worden tentoongesteld, waar aan het eind van de ochtend, wanneer iedereen deze heeft gelezen, hierover in discussie gaat. In de linkerhoek gaat het over de beurs en in de rechterhoek over de politiek.

En dan de krekelmarkt. Officieel mag er niet worden gegokt in China. Maar deze krekels werden niet voor de fun gekocht, maar om wedstrijden tegen elkaar te vechten. Bizar veel werden er verkocht en het was dan ook een lawaai van jewelste. Tel daarbij smalle gangpaden, kleine poesjes in te kleine hokjes, eekhoorns, schildpadden in alle maten, fluffy konijntjes, chinchilla’s en gekleurde kikkertjes erbij op. Een ware, bizarre, beestenboel! Al met al een geweldige fietstour, waar we een inkijkje in Shanghai hebben gehad!

In de middag hebben we nog even doorgepakt en zijn we naar het propaganda museum geweest. Het was niet heel groot, maar zeer interessant om allemaal posters en schilderijen te zien uit de Mao tijd. Vooral als je bedenkt dat hier bijna niets over wordt gezegd en dat heel veel uitingen van deze tijd na de dood van Mao zijn vernietigd.

In de avond hebben we gegeten bij een rooftop bar; geweldig uitzicht over de stad met top eten en cocktails. Genieten!

Wilfred zijn verjaardag hebben we eigenlijk een dagje eerder gevierd, maar dat kwam meer door de activiteiten welke we hadden gepland. Een brunch in het Hyatt (dank Arie voor de geweldige tip) was een geweldige zondagmiddag besteding. Champagne, heerlijk eten en een geweldig uitzicht. Een beetje zoals de vorige avond, maar ook weer zo anders!

's Avonds hebben we genoten van een acrobatenshow. De artiesten treden ook op in het circus van Monaco, dus spectaculair was het zeker! Niet alleen de acrobatische kunsten welke werden vertoond, maar ook de dame welke 20 glazen op d'r hoofd in evenwicht hield, een jongen welke geweldige trucs met de diabolo kon en een oudere man welke een porseleinen vaas met zijn nek kon opvangen en rondjes kon laten draaien op zijn hoofd. Een aanrader!!

Op Wilfred zijn verjaardag hebben we natuurlijk taart gegeten! Rustig aan gedaan, door de stad geslenterd en nog even gewinkeld. En ons eerste pakket richting Nederland gestuurd, aan het bubbeltjesplastic en de rol tape zal het niet liggen.

Als afsluiting op Wilfred zijn verjaardag, de eerste maand China en het eerste deel van ons Chinese visum, zijn we nog even terug gegaan naar het Hyatt en genoten van het uitzicht en de cocktails.

Eergisteren zijn we van Shanghai naar Hong Kong gevlogen, waar we nu verblijven in een erg luxe hotel. Zwembad, cocktails en geweldig uitzicht uit de hotelkamer.

Ons backpackers-bestaan zeggen we voor een paar daagjes vaarwel. In het weekend pakken we het weer op en gaan we terug naar China om nog meer van het land te ontdekken!

De foto's en filmpjes zijn weer toegevoegd, met alvast een klein voorproefje van Hong Kong. Enjoy!