Zweven door de jungle!

25 december 2017 - Bangkok, Thailand

Na de Chinese Yuan, de Dollar in Hong Kong, de Vietnamese Dong en de Cambodjaanse Riel, mogen we in Laos met de Kip betalen. En ook hier zijn we miljonair!

In het zuidelijkste puntje kwamen we Laos binnen. Hier liggen 4.000 eilanden, waar wij op het een na grootste eiland Don Det verbleven. Hier was het ook voor het eerst dat we zonder ho(s)telreservering aan land gingen. Via via hadden we wat tips gekregen, helaas zaten deze vol! Uiteindelijk hadden we wel wat aardigs, maar na een wandelingetje naar de hoofdstraat kwamen we toch wat leukers tegen. Alle spullen pakken en verhuizen!
Wij merkten hierdoor dat we het toch fijn vinden om niet op de locatie zelf te moeten zoeken naar iets wat wij leuk vinden, en niet waar je ‘moet’ slapen omdat alles verder vol zit.

Op Don Det hebben we de eerste dag een fiets gehuurd en hebben we over smalle zandpaadjes het eiland verkent. Leuk om te zien dat de locals jeu de boulles spelen en voetvolley.

De tweede dag  hadden we een kajak tour geboekt; waar we langs de verschillende eilanden kwamen, door stroomversnellingen gingen, lunchen op een onbewoond eiland en zelfs even in de Mekong rivier hebben gezwommen. Er stond een flinke stroming dus zowel het zwemmen als kajakken was soms best pittig.

Na Don Det zijn we met de bus naar Pakse gegaan. De omgeving van deze stad moet erg mooi zijn en je kan hier een ‘loop’ met de scooter maken van 2 of 3 dagen. Wij hadden helaas maar 1 dag om het Bolaven Plateau te bezichtigen. We hebben een paar mooie watervallen gezien, zijn langs verschillende dorpjes gereden en zagen kraampjes waar ‘handmade’ producten lagen uitgestald.
Ook hebben we een koffieplantage bezocht, waar ze een wezel hadden. Deze eet de koffiebonen en poept ze uit, waarna van deze bonen koffie wordt gezet. Het klinkt wat raar, maar zowel hier als Vietnam is deze koffie erg populair. Wilfred vond het in ieder geval erg lekker smaken!

Vanuit Pakse hebben we de bus gepakt naar Vientiane. Om deze lange busrit op te delen, hadden we een overnachting in Savannakhet geboekt.

Het eerste deel was een busreis om nooit te vergeten. Na de pick-up bij het hotel werden we gebracht naar het bureau waar we de tickets hadden geboekt. Hier werden we door een ander auto opgehaald en naar een andere plek gebracht. Hier kwam uiteindelijk de bus. Een echte lokale bus. De stoelen hadden dusdanig veel stof dat je er echt niet te hard op moest gaan zitten. De airco was ‘alle ramen open’ en als de bus stil stond gingen de paar ventilatoren aan welke aan het plafond hingen. De bus stopte te pas en te onpas om mensen op te pikken of af te zetten of om pakketjes mee te nemen of te bezorgen. Wanneer er werd gestopt bij een groter stadje, kwamen allemaal vrouwen binnen met hun etenswaren welke ze probeerde te verkopen. Maar wellicht was het beste nog wel de karaoke welke vanaf begin tot eind aanstond, inclusief beeld, volume op heel hard en alles in het Laotiaans. We hebben ons zeker niet verveeld, maar 10 uur in de bus zitten was wel wat lang.

De volgende dag mochten we weer de bus in. Wilfred heeft van deze busrit een vlog gemaakt om jullie een beetje te laten meegenieten. Gelukkig voor ons was deze bus wat beter en stopten we minder vaak. Wel werd er een scooter ingeladen, stond de karaoke ook hier de hele rit aan en kregen we een lekke band.

Vientiane is de hoofdstad van Laos. Hier zagen we nog mooie koloniale huizen uit de tijd van de Franse bezetting. Ook is Vientiane de grootste stad van Laos, goed om te weten dat het maar 280.000 inwoners heeft. Dat is dus wel even heel anders met de andere hoofdsteden in Azië welke we hebben bezocht.

In deze stad hebben we een extra dagje geboekt, om bij te komen van de busritten en onze reisplannen verder uit te werken. Wilfred is naar de kapper geweest, we hebben de Night Market bezocht, buskaartjes geregeld naar de volgende bestemming en we hebben hier ook lekker gefietst. Eerst zijn we naar de Arc d’Triomphe van Vientiane gegaan. Een stukje kleiner dan het origineel, maar toch leuk! Daarna zijn we naar de gouden That Luang gefietst, een tempel welke ook op de geldbiljetten staat. Ook zijn we een shopping mall ingegaan waar we heuse Nederlandse stroopwafels tegenkwamen en natuurlijk hebben gekocht!

Qua reizen en vooral de busreis waren wij onderhand wel wat gewend, maar na de busrit van Vientiane naar Vang Vieng hebben we toch maar reispilletjes gekocht. Vooral naar het noorden van Laos zijn de wegen redelijk goed, maar zijn er vooral heel veel bochten! Daarbij rijden ze standaard wat sneller dan is toegestaan.

Vang Vieng is een stadje gelegen aan het water. Een paar jaar geleden kwamen hier vele jonge toeristen om te tuben over de rivier en veel te drinken. Na een paar (dodelijke) ongevallen heeft de regering hierop actie ondernomen. De stad is nu meer gericht op de natuur: bezoeken van Blue Lagoons, klimmen, mountainbiken ed.

Wij hebben een scooter gehuurd en zijn de omgeving gaan verkennen. Twee Blue Lagoons bezocht, waar het water toch niet zo blauw was als we hadden gehoopt, maar waar we veel lol hebben gehad om de Aziaten welke het water in gingen. De omgeving van Vang Vieng is ontzettend mooi, een combinatie van bergen welke helemaal groen zijn en rijstvelden. Maar vooral is het heel erg stoffig!! De bomen en planten naast de weg zijn niet meer groen, maar bedekt met een roodbruine stoflaag. Na een dagje scooteren zagen wij er ook zo uit!

Ondanks dat het tuben in Vang Vieng een stuk minder populair is dan voorheen, wilden we dit wel erg graag doen! Met een tuktuk werden we naar de plek gebracht waar we het water in konden. Zittend in de tube (opblaasbare band) kwamen we langs mooie vergezichten en barretjes. Vroeger waren er alleen maar barren langs de route, nu zijn er elke dag 2 open. Zittend in de tube wordt er vanaf de kant een touw naar je gegooid, waarna je naar de kant wordt getrokken. Wij hebben ons in ieder geval prima vermaakt!

Onze laatste ‘grote’ stad in Laos was Luang Prabang. De weg hiernaar toe was er weer eentje met vele bochten, de reispilletjes hielpen erg goed! Wel was de natuur waar we doorheen reden geweldig.  Wellicht de mooiste busrit welke we hebben gemaakt qua uitzicht. In Luang Prabang zijn we er met de scooter en fiets op uit getrokken.
Met de scooter zijn we naar de Kuang Si Waterval gereden. Een waterval welke ontzettend blauw water heeft door de (stof)combinatie van de stenen met het water. Erg mooi!

Elke ochtend gaan in Luang Prabang de monniken om 6 uur langs de straten om eten te ontvangen van de lokale bewoners. Wij wilden dit erg graag zien, dus de wekker werd vroeg gezet! Onderweg naar de hoofdstraat zagen we al veel monniken in groepjes wandelen en eten ontvangen. Bij de hoofdstraat zelf waren er meer toeristen en was de charme er voor ons af. Ook omdat niet alle toeristen de ongeschreven regels hanteren (afstand houden, geen flits op de camera). Op de weg terug zagen we gelukkig locals eten geven aan de monniken, dit vonden wij toch veel specialer om te zien.

De tempels welke wij hebben bezocht in de stad zijn ontzettend mooi. Allemaal tot in het puntje van het dak beschilderd, versierd met mozaïek van glas in diverse kleuren en de meeste hebben een gouden dak. Zelfs de stupa’s waar het as van de overledenen wordt bewaard zijn ware kunstwerken.

Het UXO Museum hebben wij ook bezocht. Hier is informatie te vinden over de bommen welke nog in de grond zitten, maar nog niet zijn geëxplodeerd. Tijdens de Vietnamese - Amerikaanse oorlog, werd het land grenzend aan Vietnam en Cambodja gebombardeerd. Dit aangezien vanuit het noorden van Vietnam een smokkelroute door Laos en Cambodja naar het zuiden van Vietnam liep. Tevens werden bommen welke de Amerikanen kwijt moesten, gedropt boven Laos.
Tegenwoordig zorgt de organisatie van UXO er voor dat de grond wordt onderzocht op bommen, doordat er een melding is gekomen of doordat op een bepaalde plek een dorp of school wordt gebouwd. Daarbij geven zij ook lezingen aan kinderen en volwassenen over de gevaren en wat zij moeten doen als ze een bom vinden.
Helaas gebeurd het nog te vaak dat er mensen gewond of gedood worden door deze bommen. In het indrukwekkende filmpje wat wij hebben gezien, zagen we verhalen van mensen welke gewond zijn geraakt. Een boer welke rijst aan het oogsten was en een hand verloor door een bom. Ondanks dit ongeval werkt hij nog steeds op het land, omdat hij simpelweg geld moet verdienen voor de familie. Een jongen welke met een detector op zoek was naar metaal, omdat 1 bom gelijk staat aan 4 keer een maandsalaris, helaas explodeerde de bom. En zo zijn er nog veel meer schrijnende verhalen van mensen welke ‘gewoon’ aan het spelen of werken zijn en stuiten op een bom.
Gelukkig gaat het de laatste jaren steeds beter, maar schokkend vonden wij een foto van een schoolterrein welke is afgezet omdat hier bommen waren gevonden. Terwijl hier al vele jaren kinderen op aan het spelen waren.

Voor onze laatste bestemming in Laos hadden we al een dikke maand geleden dingen geregeld. Voor 3 dagen zijn we de jungle in gegaan, dit alles om op zoek te gaan naar de gibbon. Van te voren wisten we al dat de kans minimaal is om deze te vinden, wellicht dat we daarom vooral gingen voor het ziplinen!

Na een pittige klim heuvel op- en bergafwaarts, kwamen we bij onze boomhut aan. Midden in de jungle, enkel te bereiken per zippline. Onze groep bestond, naast ons, uit 3 Nederlanders, 1 Amerikaanse en 2 Australiërs.
We kunnen niet anders zeggen dan dat we het ontzettend hebben getroffen met onze groep! Overdag hebben we door de jungle gehiked en verplaatsen we ons per zipline. Vooral leuk was het om te zien hoe de andere boomhutten eruit zagen. Maar we vonden die van ons toch het allermooist! Een douche en toilet met uitzicht over de bomen en bergen, een kraaiennest, genoeg ruimte voor de slaapplekken (matras met klamboe eroverheen) en om te zitten en te eten.
‘s Avonds wisselden we reiservaringen uit, keken we in het pikkedonker naar de sterren en speelden we een potje Pesten!

Het was een geweldige afsluiting van Laos. Een land dat pas sinds 1990 toeristen ontvangt, de grootste stad een inwoneraantal van 280.000 mensen heeft en ontzettend mooi en divers qua natuur is. We hadden hier zeker nog een paar daagjes langer willen blijven.

Het volgende, het 5e land dat wij bezoeken, is Thailand. Veel toeristischer hebben we gehoord, dus we laten het gewoon weer over ons heen komen.

En voor diegene die graag willen weten wanneer we terugkomen, nog 12 vluchten voordat we voet zetten aan Nederlandse bodem. Maar eerst genieten we nog van een zonnige kerst in Bangkok, waar het op 1e kerstdag een gewone maandag is waar iedereen naar werk of school gaat. Kunnen wij mooi nog de stad verkennen.

Fijne feestdagen!

Liefs,
Wilfred & Esther

PS: Ook al is de blog over Thailand nog niet online, de foto’s en filmpjes zijn online gezet. Een klein kerstcadeautje namens ons. Geniet!

1. Linda:
    25 december 2017
    Ben weer helemaal bij tot en met de Kerstkoekjes, het schiet zeker op dus geniet er nog maar van , op naar het nieuwe jaar in ??? liefs van ons
  2. Steffi:
    26 december 2017
    Ziet er allemaal weer goed uit! Waar wordt Oud&Nieuw gevierd? Geniet er nog lekker van: voor je het weet zijn die 12 vluchten voorbij! 😘
  3. Ina Nijhoving:
    26 december 2017
    Wat een verhaal weer, wat een beleving.
    Geniet ervan.

En een hele fijne en bijzondere jaarwisseling gewenst.
    Groeten uit Meppen
  4. Janny askes:
    27 december 2017
    Wat een prachtig avontuur.
    Ik geloof dat ik na zo'n prachtige ervaring niet meer zou kunnen wennen aan werken en regels.
    Geniet ervan, en alvast een goede jaarwisseling gewenst.
    Groeten uit Dalfsen.
  5. Zwaantje Huising:
    28 december 2017
    Het is elke keer weer genieten van de verhalen en avonturen.
    Ik wens jullie een goede jaarwisseling en dan nog een paar weekjes avontuur waarna je toch terug moet naar het oude vertrouwde thuis.
    Groeten van de familie in Emmen
  6. Jan en Corrie. 🎄:
    30 december 2017
    Dag lieverds.
    Een hele goede jaarwisseling.
    Weer genoten van jullie reisverslag.
    Groetjes Jan & Corrie.
  7. Bahia:
    30 december 2017
    Hoi Esther en Wilfred,
    Wat een indrukwekkend reisverslag.
    Erg leuk om mee te genieten.
    Ik wens jullie een goede jaarwisseling.
    Groetjes Bahia
  8. Marjorie:
    31 december 2017
    Leuk om jullie avonturen zo te kunnen volgen! Alvast een goed nieuw jaar!
  9. Marlies:
    4 januari 2018
    Als eerste wens ik jullie een Happy 2018!
    Geniet van alles wat het nieuwe jaar jullie brengt!!!

Wat heb ik genoten van jullie reis door Laos. Wat een super mooi land. Wat een ongelooflijke natuur...prachtig.
    Nu genieten van Thailand, ook een mooi land. Ik begrijp dat dit het laatste land is wat jullie aandoen? Wat gaat de tijd snel.....
    Dan wens ik jullie alle twee een mooie tijd in Thailand. Ik hoop een waardige afsluiting van jullie geweldige reis door Azië.
    Liefs uit Nieuwegein
  10. Ben:
    6 januari 2018
    Echt super gaaf omdat allemaal te zien en te kunnen volgen geniet nog maar even samen!! Dikke xxx uit Emmen....