Natuurlijk schoon, met gezellige beren!

17 september 2017 - Shangri-la, China

Toen we onze reis aan het plannen waren, wisten we vrijwel zeker dat de eerste maand in China moest lukken. We zouden langs grote steden gaan, met het openbaar vervoer was het goed te doen en hotels in overvloed.

Betreft het tweede gedeelte waren we er niet helemaal over uit. De route die we hadden uitgestippeld is haalbaar binnen een maand, want ons visum is geldig voor 30 dagen, maar of er voldoende overnachtingsmogelijkheden zijn en hoe we van de ene stad naar de andere moesten komen, dat waren nog wat losse puntjes. Het scheelde dat we het andere gedeelte van China, het wellicht wat minder bekende en minder toeristische gedeelte, daarom als tweede gedeelte hadden gepland.

Na Hong Kong te hebben verlaten, zijn we rechtstreeks met de trein naar Guangzhou gegaan, ook wel Canton genoemd. Hier gingen we ook weer door de douane; de laatste keer China in met ons 'double entry visum'.Canton zelf is geen hele spannende stad, toch hadden we van te voren besloten om hier een dagje te blijven; Wilfred kon dan weer wat beter worden en dan hadden we ook de mogelijkheid om onze laatste maand China te plannen.

Natuurlijk zijn we wel de stad in geweest en hebben heerlijk de zondagmiddag in het park besteed, tussen de Chinezen welke verlovingsfoto's maken, een bandje wat Chinese jazz muziek speelt, kindjes welke leren fietsen en de mannen welke aan het kaarten zijn.

Vanuit Canton zijn we met de Bullet Train naar Guilin gegaan. Aangezien het ontzettend hard regende, hebben we voor het eerst de regenhoes gebruikt. En na de regen in Yangzhou en Chengdu ook een regenhoes voor Wilfred zijn backpack en Esther haar rugzak gekocht. We kunnen er weer tegenaan!

De omgeving van Guilin staat erom bekend heel mooi te zijn. We hadden een paar dagen in de stad zelf, met tussendoor een overnachting in Yangshuo. In Guilin hebben we fietsen gehuurd en zijn we erop uit getrokken. De bezienswaardigheden in en rondom de stad hebben we bezocht of van buiten gezien. Handig om te weten is dat de Chinezen werkelijk overal entree voor vragen. Om deze reden gaan we niet bij elke toeristische trekpleister meer naar binnen. De Reed Flute Caves zijn bezocht; een grot welke aardig groot is, maar ook erg mooi is verlicht. Verder zijn we langs en om de Seven Star Cave en Elephant Trunk Hill gefietst. Zo zien we ook wat van de Chinese cultuur, hoe ze wonen en leven, en staat er opeens een groep dames een hele dans met waaiers uit te voeren!

Naar Guilin gingen we eigenlijk om twee redenen, waarvan de eerste met de boot de River Li afvaren is. Met de boot vaar je door het Karst-gebergte dat 360 miljoen jaar oud is en welke vroeger eigenlijk een oceaan was! Heel bijzonder en ontzettend mooi! Met de boot kwamen we aan in Yangshuo waar we twee hele dagen bleven. We sliepen in een hotel aan de andere kant van de rivier, weg van het drukke centrum. Het hotel had een prachtig uitzicht over de bergen!

Beide dagen hebben we een fiets gehuurd, waar zeker de eerste fietstocht diepe indruk op ons maakte. Fietsend over een smal weggetje, door de grasvelden, met aan de ene kant de rivier en de andere kant rijstvelden en de bergen. En niemand om ons heen. Dit was genieten, en we waren er zelf ook even stil van.

De tweede dag hadden we een andere route door verschillende dorpjes. We moesten door de regen schuilen, waar we getuige waren van een ouderwets potje kaarten van een paar dames (wel om geld!) en een heuse pindaolie fabriek. Interessant om zo even een kijkje te krijgen in het Chinese leven.

Terug in Guilin hadden we een dag gepland om naar de rijstvelden van Longji / Longsheng te gaan. De tweede 'must do'. Het was alleen mogelijk om dit met een tour te bezichtigen. Onze gids en alle andere leden van de groep spraken enkel Chinees, wat af en toe wat lastig was als we opeens met de groep ergens moesten wachten. Gelukkig hadden we bij deze tour geen shopping experience, maar bezochten we een Chinees dorpje wat deels was nagebouwd hoe het vroeger was. Op zich wel aardig, alleen vonden wij twee uur daar rondlopen met een Chinese gids welke ook geen Engels kon en alle bordjes welke ook in het Chinees waren, iets te lang. Wel had Esther een unieke ervaring op het toilet, kijk hiervoor het filmpje maar...

In de middag waren we eindelijk bij de rijstvelden. Met de kabelbaan zijn we omhoog gegaan en terug naar beneden gelopen. Het deed af en toe wat Oostenrijks aan met het liftje, maar het uitzicht was heel anders. De rijstvelden waren geweldig, zo veel verschillende kleuren groen! Spectaculair en zeker de moeite waard.

Bij de voorbereidingen hadden we bedacht om met de trein van Guilin naar Chengdu te gaan. De treinreis zou ongeveer 27 uur duren, wat ons een hele ervaring leek. Bij het boeken van het ticket kwamen we erachter dat deze dienst eruit was gehaald. We konden nog wel naar Chengdu, maar dan met zeker twee keer overstappen. Dat hebben we dus even aan ons voorbij laten gaan. Een heel goed alternatief, en een stuk korter van duur, was een binnenlandse vlucht.

Naar Chengdu ga je eigenlijk maar voor één ding: de Panda's!
Gelijk de eerste dag zijn we naar het Chengdu Giant Panda Breeding Research Base gegaan. Via reviews op internet lazen we dat je gelijk bij opening van het park aanwezig moest zijn. Daarom stonden wij netjes om kwart over 7 voor de deur. Tussen 8 en 10 krijgen de panda's eten, waarna ze eigenlijk gaan relaxen en slapen. Daarbij komen om 10 uur de toeristengroepen naar binnen en daar wil je liever niet tussen lopen. En als het te warm wordt, gaan de panda's naar binnen. Kortom genoeg reden voor ons om zo vroeg aanwezig te zijn.

Het was meer dan de moeite waard! Bij het eerste verblijf waar we keken, zaten 5 lieve panda's lekker te eten, bij de volgende waren ze in de bomen aan het klimmen, elkaar in de oren bijten, spelen in het water en vooral veel bamboe eten! Ook hebben we hele kleine panda's gezien welke zijn verstoten door hun mama, de verzorgers halen ze dan weg en voeden ze op. Alles in het centrum staat in het teken van de panda's verzorgen met als uiteindelijk doel ze in het wild weer vrij te laten. De achtergrondinformatie welke werd gegeven was dan ook interessant en een goede aanvulling voor ons bezoek.

In de avond zijn we naar Shu Feng YaYun Sichuan Opera House gegaan. Deze opera staat vooral bekend om de act waar in een handomdraai maskers van kleur veranderen op de acteur zijn gezicht, maar ook hele kostuums waren na een pirouette veranderd van kleur. Verder kwam er veel muziek en zang naar voren, een Chinese Comedie met een dronken man en een boze echtgenoot en mooie kostuums.

Vanuit Chengdu hebben we in Leshan de Giant Boeddha bezocht. Een Boeddha gelegen aan het water, waar 3 rivieren samen komen, welke 71 meter hoog is. Op de terugweg in de bus zat naast Wilfred een jongetje welke enthousiast zijn Engelse leerboeken liet zien en wat voorlas. Voor de rest sprak hij het niet en begreep hij ons ook niet helemaal. Ook zaten er 3 schattige meisjes naast ons welke met Wilfred 'rock, paper, scissor' speelden en met Esther uitgebreid op de foto gingen.

In Chengdu zelf hebben we de Tibetaanse wijk bezocht, maar ondanks de regen niet geheel doorgelopen. Verder hebben we de toeristische straatjes bezocht en zijn we naar People's Park gegaan. Hier hebben we een moppie gedanst met de locals (kregen zelfs goedkeurende knikjes) en thee gedronken. In het hele park staan geluidsmeters zodat de muziek niet te hard wordt afgespeeld, maar niemand geeft er eigenlijk aandacht aan als het alarm afgaat.

In Chengdu kan je ook op veel plekken je oren laten schoonmaken. We hebben het bekeken, maar aangezien er met steeds dezelfde naalden en pincetten in iedereens oor wordt gegaan, hebben we deze even overgeslagen!

Nu genieten we van een heerlijk kopje gember thee in Shangri-La. Onze tweede dag zit er alweer op en morgen gaan we met de bus richting Lijiang. Alweer zoveel gedaan, en nog zoveel moois in het verschiet dat een volgende blog weer mooie verhalen bevat!

Er zijn wel wat foto's en video's upgeload, maar de Wifi werkt niet snel genoeg, dus de volgende keer wellicht nog extra foto's!

Liefs,
Wilfred & Esther

1. Tamar:
    17 september 2017
    Ahh die pandas 😍😍
  2. Marjorie:
    17 september 2017
    Lief hoor die panda's...en wat een vieze spin :S!

Andere foto's zijn ook super mooi! Snap dat je daar stil van kan worden! 😘
  3. Linda:
    18 september 2017
    Heb het "Amber"filmpje nu bekeken en zoals Wilfred zou zeggen "hilarisch" maar ook met goede tips voor Arie. Foto's en filmpjes allemaal even mooi en leuk, jullie zien prachtig stuk van China nog kleine 2 weken voordat de "big migration" begint. Veel liefs mama
  4. Mieke Roeterink:
    18 september 2017
    Geweldig, jullie verhalen en foto's. Heel veel genieten!!!!
    Leuk om alles te lezen en te zien.