Wat een reis!

16 februari 2018 - Utrecht, Nederland

Alle voorgaande blogs zijn gemaakt op de iPhone van Esther. Een klein schermpje, typen met een paar vingers en de tekst goed opslaan, want zonde als alles weg is.
Deze blog is dan ook een kleine verademing; typen op een toetsenbord achter de laptop, maar het betekent ook dat wij terug zijn in Nederland.

Na zonnig Filipijnen, mochten wij onze reis afsluiten in Kuala Lumpur. Een stad waar Esther tijdens de Hotelschool 6 maanden stage heeft gelopen en waar ze daarna een paar keer terug is geweest. Ook Wilfred is al een paar keer in Kuala Lumpur geweest. Wij vonden het dan ook fijn om in een stad te verblijven waar we de weg weten, wisten wat we wilden doen en niet alle toeristische attracties af hoefden te gaan.

Anders dan de voorgaande keren was dat wij niet in het Hilton overnachten (hotel waar Esther stage liep), maar in het Fraser Residence. Maakte het iets uit? Eigenlijk niet; we hadden een zeer ruime kamer van alle gemakken voorzien, prima ontbijt en wat een groot voordeel was; de locatie van het hotel was top! Met een shuttlebusje vanuit het hotel zijn we naar Suria KLCC gegaan, waar tevens de Petronas Towers te vinden zijn. Nadat wij 8 jaar geleden daar een foto hebben gemaakt, was het tijd voor een nieuwe. En deze keer met selfie-stick!

Suria KLCC is een luxe shopping mall, dus het was vooral rondkijken voor ons. Aangezien het Chinese Nieuwjaar begin februari begint, was de versiering hierop aangepast. Dit is in alle shopping malls, diverse hotels en eetgelegenheden te zien.

Waar voor ons westerlingen begin januari het nieuwe jaar begint, is dit voor de Aziatische en voornamelijk Chinese gemeenschap in februari. Daarbij staat elk jaar in het teken van een dier (Chinese sterrenbeeld). 2017 was het jaar van de Haan, 2018 is het jaar van de Hond. Ben je in 1994, 1982, 1970 of bijvoorbeeld 1958 geboren dan is het jouw jaar (om de 12 jaar). In China hebben we geleerd dat het extra geluk brengt om een rode onderbroek te dragen als het Chinese jaar in teken staat van jouw sterrenbeeld; dus je weet wat je te doen staat!

Nadat we KLCC hebben bezocht zijn we naar Bukint Bintang gewandeld. Door de jaren heen is er ontzettend veel gebouwd, zoals een overdekte promenade tussen deze twee winkelgebieden. Wij namen natuurlijk weer de verkeerde afslag, maar kwamen er uiteindelijk wel.
Bukit Bintang is een deel van Kuala Lumpur waar diverse winkelcentra zich bevinden. De dagen dat wij hier waren hebben we ze allemaal even bekeken. Leuk om te zien hoe alles is veranderd, er een nieuwe metrohalte is en leuke westerse restaurantjes en cafeetjes.

Een absolute must do in Kuala Lumpur is een bezoek brengen aan Jalan Alor. Deze straat is vol met restaurantjes. De tafeltjes staan op straat, het personeel probeert je binnen te halen en vroeger reden er ook nog auto’s en scooters door de straat. Dat laatste was er nu helaas niet, dat maakte het toch altijd net wat specialer. Het eten is nog steeds ongelooflijk lekker; pineapple fried rice, butter fried shrimps, chicken with cashew nuts of sweet and sour, baby leaf en natuurlijk satay! En dat is echt niets in vergelijking met de saté in Nederland.
Eigenlijk hebben we 3 avonden ongeveer hetzelfde gegeten, maar steeds bij een ander restaurantje. De afgelopen 6 maanden hebben we dit eigenlijk nooit gedaan, maar hier maakte we graag een uitzondering.

Naast het bezoeken van verschillende shopping malls, moest er natuurlijk ook wel wat worden gekocht. Chinatown is hiervoor natuurlijk de perfecte plek! De neppe tassen, horloges, portemonnees, kleding, sportschoenen, parfums, make-up en nog veel meer vliegen je om de oren. Maar het is heerlijk! Esther wist welke tassen ze wilde hebben, dus het was daar naar zoeken, de juiste kwaliteit vinden en afdingen!
Wilfred wilde een bepaald horloge, de man van de zaak zei dat hij wel wat speciaals had. Zo speciaal, dat we mee moesten lopen, naast een winkel een gangetje in gingen, en een deur van het slot werd gehaald. In de ruimte waar we binnenkwamen lagen in de etalages allemaal dure horloges. Zo duur dat we toch besloten om de deal maar niet door te laten gaan. Natuurlijk mochten we de volgende dag nog langskomen, als we wilden.

De laatste dag Kuala Lumpur zijn we in de ochtend naar de KL Tower gegaan. Een mooie manier om de gehele stad te overzien. Voor ons was het nieuw dat je nog een etage hoger kon gaan en hier geen glas had waar je doorheen moest kijken. Het enige glas waar je op deze etage doorheen moest kijken, was die van het platform waar de vloer van glas was. Wilfred vond dit geweldig, Esther moest even diep ademhalen voordat ze hierop stapte.

In de middag zijn we naar Times Square gegaan, een winkelcentrum waar tevens een pretpark in zit. De winkels hier worden meer bezocht door de locals. Altijd leuk om ook hier doorheen te struinen.

De laatste avond in KL wilden we erg graag naar de Helipad; een bar op het dak van een gebouw waar overdag gewoon helikopters landen. Doordat het alle dagen slecht weer was en het die avond ook regende, hebben we voordat we Jalan Alor nogmaals bezochten, een drankje gedronken in het Pavilion. Natuurlijk een shopping mall, maar met leuke cafeetjes. Hier is het ook dat er voor de zaak een terras staat. Al is alles wel overdekt, het geeft wel een gezellig sfeertje.

Na al het shoppen, deze keer zonder een pakket naar Nederland op te sturen, en een heerlijke stad te hebben bezocht, was de dag toch echt aangebroken dat we terugvlogen naar Nederland.

Via Dubai als tussenstop begonnen we onze reis naar groot, indrukwekkend en geweldig China, het moderne Hong Kong, het heerlijke eten in Vietnam, de verschrikkelijke oorlogsgeschiedenis in het prachtige Cambodja, de mooie natuur in Laos met de gibbons, de vele Thaise tempels welke zo fantastisch zijn versierd, de Filipijnen met de mooie eilanden waar we even het vakantiegevoel kregen, waar we eindigden in de Kuala Lumpur wat soms als thuis voelt.De laatste tussenstop was deze keer ook in Dubai; de ‘poort’ tussen Europa en Azië.

Op Schiphol werden we opgewacht met spandoek, door onze ouders! Gek om weer voet te zetten op Nederlandse bodem, maar erg fijn om hun weer te zien!
Wij konden in de auto zelf naar Utrecht rijden, waar we er onderweg achter kwamen dat wij heel veel hebben meegemaakt, maar hier in Nederland nog alles precies hetzelfde is.

Thuis stonden de bloemen, welkomstkaartjes en een fles bubbels klaar. Maar na 24 uur te hebben gereisd en wakker te zijn geweest, vonden wij het mooi geweest. Douchen onder onze eigen douche, met warm water, en slapen in ons eigen bed; wat een luxe en wat fijn!

Even bijkomen was er niet bij. Na een goede nachtrust, de jetlag is niet gekomen, mochten (moesten) wij in de middag naar Bilthoven komen. Grote en erg leuke verrassing was het dan ook dat daar onze broertjes, zusje en vrienden aanwezig waren. Wat een lieve ouders hebben wij toch dat ze dit allemaal voor ons hebben geregeld!
Een erg fijne en ontzettend gezellige middag was het dan ook.

Nu zijn we al bijna 3 weken in Nederland. Gewend aan de kou en weinig zonlicht zijn we nog steeds niet. Wennen aan het Nederlandse leven gebeurd beetje bij beetje. Wilfred is begonnen met werken en Esther haar zoektocht naar een nieuwe baan gaat ook van start.

Het album met alle treinkaartjes, toegangsbewijzen, visitekaartjes, goede reis / welkom thuis kaartjes en andere leuke dingetjes zijn al ingeplakt. Het grote fotoalbum maken is ook langzaam van start gegaan, maar zal iets meer tijd in beslag nemen.

In Nederland zijn, betekent ook dat er weer volop internet is. Niet 2 minuten wachten op het laden van 1 foto, maar dat gewoon in 2 seconden doen! Dat betekent dan ook dat alle foto’s en filmpjes van de Filipijnen en Kuala Lumpur online staan. Wilfred heeft zijn laatste feitjestrein gemaakt over onze reis (must see) en de compilatie van Thailand staat ook online.
Het enige wat jullie nog tegoed van ons hebben is het filmpje van de Filipijnen. Wanneer deze online staat, komt er nog een berichtje zodat jullie deze ook kunnen zien en genieten van zon, azuurblauwe zee en palmbomen.

Al onze blogs hebben wij geschreven voor onszelf, om een aandenken te hebben aan deze geweldige reis wanneer wij weer in Nederland zijn. Maar toch, hoe fijn is het dat wij ‘thuis’ ook konden laten genieten van onze avonturen.
Daarom willen wij jullie bedanken; voor het lezen van onze blogs, het bekijken van de foto’s en filmpjes, het achterlaten van een reactie of gewoon een mailtje, appje of berichtje op social media.
Bijzonder en mooi dat wij, aan de andere kant van de wereld, via de blogs jullie konden meenemen op onze reis.

Wat blijft is de herinnering. Een reis van 6 maanden door Azië, waar we landen hebben bezocht waar we nog niet eerder waren geweest, waar we de taal niet spraken, waar we flexibel zijn geworden betreft het vervoer, dingen hebben meegemaakt en gezien welke we niet snel zullen vergeten.

Zijn we wereldverbeteraars geworden? Nee, dat zeker niet, maar sommige gebeurtenissen zetten het leven in Nederland wel in een ander daglicht en wellicht zal het enigszins van invloed zijn op ons doen en laten.

Hebben we een favoriet moment, een absoluut hoogtepunt? Te veel om op te noemen. Elk land heeft zo zijn eigen dingen, dat we daarin geen keuze kunnen en willen maken. Wel is het ons zeer dierbaar dat wij dit samen hebben meegemaakt;  6 maanden doen wat we het liefste wilden, avonturen maken met elkaar en nieuwe dingen ontdekken.
Wij hadden het voor geen goud willen missen.

Wij hebben genoten, wij hopen jullie ook.

Heel veel liefs,
Wilfred & Esther

1. Ina Nijhoving:
    18 februari 2018
    Jullie hadden groot gelijk. Dit wordt je niet meer afgehaald.
    Samen dit te ondernemen. Wij ( Geert en Ina) hebben genoten van jullie reis verhalen, foto's etc.
  2. Hanny:
    20 februari 2018
    Wat een super leuke tijd hebben jullie gehad! Dit is iets wat je nooit meer vergeet..
    Enne.. er is veel bijgebouwd in KL. Zag Cendana net niet.. Gaaf hoor, zo'n glazen vloer! Ziet het er net even anders uit.
    Hoor graag jullie verhalen i.p.v alleen "maar" te lezen... Liefs