Same same, but different

13 januari 2018 - Port Barton, Filipijnen

Elke keer wanneer we naar een ander land gaan, is het altijd even afwachten hoe de grensovergang is. Moeten we betalen voor een visum, hebben ze een pasfoto nodig en hoeveel moeten we betalen? Een bedrag voor een visum kan verschillen per land, en soms ook per persoon. Het ligt er maar net aan hoe de bui is van de ambtenaar. De grensovergang naar Thailand was de makkelijkste tot nu toe. Met de bus werden we voorgereden, de bagage werd gecontroleerd en bij de ambtenaar werd de stempel in het paspoort gezet. Geen pasfoto nodig en niets te betalen, zelfs niet voor het zetten van de stempel. Waar we het gebouw inliepen, liepen we er ook weer uit en namen we weer plaats in de bus. Soms kan het zo makkelijk zijn!

In november hebben we onze plannen voor de laatste maanden bepaald, ook omdat we rekening moesten houden met hotels voor de periode van kerst en oud en nieuw. Toen hebben we bepaald dat we enkel het noorden van Thailand bezoeken, Bangkok en dan doorvliegen naar de Filipijnen. De Thaise eilanden blijven gewoon op ons ‘to do’ lijstje staan.

De eerste stad welke wij bezochten was Chiang Rai. We hadden expres hier een hotel met zwembad geboekt, om ‘bij te komen’ van de Gibbon Experience en om lekker bij het zwembad ons plan voor Thailand te maken.

In Chiang Rai mochten we kennismaken met de tempels welke in Thailand overal te vinden zijn. In steden, dorpjes, langs de weg, overal vind je tempels. De een erg klein, de ander vol pracht en praal! Maar wellicht een van de spectaculairste tempels is net buiten Chiang Rai te vinden: Wat Rong Khun. Deze is geheel wit en heeft moderne aspecten. In de ruimte waar het beeld van Boeddha staat, is op de muren het levensverhaal van Boeddha afgebeeld. Dit is gedaan met afbeeldingen van Harry Potter, Superman, Pokémon en andere moderne figuren. Een waar kunstwerk!
Naast de tempel is een klein museum waar werk te vinden is van de architect welke de tempel heeft ontworpen. Wij vonden zowel de tempel als het museum zeer interessant en leuk om te bezoeken!

Dezelfde dag hebben we ook nog twee andere tempels bezocht, waarvan er eentje zich op een heuvel bevindt en zo een mooi uitzicht gaf.

De eerste, en laatste, busrit in Thailand was een verademing. We hadden al gehoord over de VIP bussen van andere reizigers en deze daarom ook geboekt. Ruime stoelen, een steuntje voor je voeten en onderbenen, flesje water en een kleine snack. Daarbij reed de bus gewoon op tijd en stopte onderweg niet één keer! Wat een verschil met onze vorige busritten!

De rit ging naar Chiang Mai waar we voor een nachtje verbleven. Deze avond hebben we de stad een beetje met de fiets verkent. We kwamen er al snel achter dat de Thai nog niet is ingesteld op dit vervoersmiddel, dus het was maar goed dat we onze lampjes meehadden en wij goed kunnen fietsen!

Voor de volgende dagen hadden we een scooter gehuurd om het binnenland in te trekken. Op naar Pai, 726 bochten verder! Het was een stukje rijden, maar ontzettend mooi. Onderweg zijn we gestopt bij een waterval, om wat te drinken en te lunchen en om te genieten van de uitzichten!
Het is ook mogelijk om met een busje naar Pai te gaan, maar we hadden gehoord dat veel mensen hier erg misselijk van worden en dat zelf rijden een prima optie was. Wij hebben hier absoluut geen spijt van gehad, een ontzettende mooie tocht!

In Pai hebben we een paar grotten bezocht, waar ook de rit naartoe erg mooi was. Wegen met vele bochten, hoge bomen, riviertjes, akkerbouw, rijstvelden en zelfs velden met mandarijnboompjes! De grot bestond uit 3 delen, waarvan eentje per bamboeboot werd bezocht. We hebben al wat grotten gezien, maar deze was gelukkig wel de moeite waard om te zien.
Jammer was alleen dat onze gids (welke je verplicht moest meenemen) geen Engels kon, het erg warm had en dit herhaaldelijk vertelde, en er behoorlijk de pas in had. Dat laatste kwam wellicht doordat haar dienst er na onze tour opzat.

Op de terugweg zijn we gestopt bij een Hot Spring welke in de omgeving van Pai te vinden zijn. Even lekker ontspannen in warm water! Pai zelf is een klein stadje met een erg leuke Night Market. Naast de standaard souvenierkraampjes was er veel street food; bruschetta, kebab, dumpling, bonbons, saté. Allemaal even lekker!

Achteraf gezien hadden we hier zeker langer willen blijven, vooral omdat de omgeving zo ontzettend mooi is!
De terugweg ging weer langs alle bochten, maar tellen was toch niet mogelijk! Genieten van het uitzicht, op de weg letten en vooral op de andere weggebruikers! Wel was het deze keer een stukje kouder en waaide het wat meer. In het zonnetje bij een uitkijkpunt hebben we gewoon gezeten, opgewarmd en genoten.

Terug in Chiang Mai verbleven we in hetzelfde hotel, fijn om dan te weten waar je moet zijn en de weg al een beetje weet. Daarbij hadden we onze backpack hier achter gelaten, want zoveel bagage past niet op de scooter.

In Chiang Mai mocht een bezoek aan de tempels natuurlijk ook niet ontbreken. In de stad zijn er heel veel. Bij een paar zijn we naar binnen gegaan en bij andere zijn we langsgelopen of gereden. Wel zijn we naar Wat Phrathat Doi Suthep gegaan. Gelegen op een heuvel met uitzicht over de stad. Het is bijna onmogelijk om alle tempels te bezichtigen, het zijn er zo veel, en op een gegeven moment wordt je ook een beetje tempel-moe.

Wel was het apart dat in een complex Esther bij een bepaald gedeelte niet naar binnen mocht. Dit geldt voor alle vrouwen. Gelukkig vertelde Wilfred dat het niet heel bijzonder was, dus daar gaan we dan ook maar vanuit. Bij sommige andere tempels zitten wassenbeelden van monniken in de tempel. Als je naar binnen loopt en snel kijkt, lijkt het een echt persoon. Loop je meer richting het altaar of Boedhha beeld, dan zie je dat ze nep zijn. Beetje bizar en raar.

In elk land hebben we wel een show bezocht. En ook in Thailand was dit het geval. Iets anders dan normaal, aangezien in deze show enkel lady-boys optreden. Apart, want leven in een land waar bijvoorbeeld homo zijn niet wordt geaccepteerd, maar waar wel een hele show met dansende mannen/vrouwen wordt neergezet. We kunnen er kort over zijn; het was geweldig!
Er werd gedanst op veels te hoge hakken, pakjes met weinig stof, veren, zelfs een Rihanna look a like kwam voorbij en elk nummer werd geplaybackt. Soms was het bijna niet te zien dat sommige dames vroeger man waren, en dat kwam echt niet alleen door de make-up.

Onze laatste avond in Chiang Mai werd ook in Thaise stijl afgesloten: Thai Boxing! Samen met een golfvriend van Wilfred welke toevallig ook in Thailand was, zijn we hier naartoe gegaan. Er waren verschillende wedstrijden, zowel dames als heren, in verschillende gewichtsklassen. Mooi om te zien dat elke deelnemer een eigen ritueel heeft om geluk af te dwingen voor de wedstrijd en hoe respectvol ze waren naar de tegenstander en hun team.

Twee wedstrijden sprongen er uit. Waarbij de ene meer een vermakelijk tussendoortje was van 5 geblinddoekte deelnemers en een man die ervoor zorgde dat ze elkaar wel een beetje raakte door ze de goede kant op te duwen. Een kleine tip werd na afloop dan ook gewaardeerd.
De andere wedstrijd leek ons erg spannend! Voordat de mannen de ring betraden, werd er al ingezet op wie ging winnen. De eerste ronde begon gelijk goed; team blauw gaf team rood wat tikken, waarop team rood even flink uithaalde. Dusdanig uithaalde dat team blauw neerging en Knock-out ging! Iedereen in rep en roer, want binnen een halve minuut was de wedstrijd voorbij! Dat is pas echt boksen.

Na het prachtige noorden zijn we met het vliegtuig naar de metropool van Thailand gevlogen: Bangkok!
Dit was even wennen: een metro, hoge gebouwen, heel veel toeristen, een stad welke bijna 24/7 doorgaat. Ondanks dat we veel steden hebben gezien, was het een poosje geleden dat we in zo’n moderne stad waren.

Bangkok was genieten. Ons hotel was centraal gelegen zodat we de bezienswaardigheden gemakkelijk konden bezoeken. De eerste avond zijn we vlakbij ons hotel gebleven. Hier waren namelijk een paar grote shopping malls gelegen. Van zeer luxe en dure winkels tot een shopping mall waar alles nep is en waar ook de locals winkelen. Erg leuk om overal doorheen te wandelen en de verschillende winkels te zien. Ook omdat alles in kerstsfeer was. De Thai viert geen kerst, maar alles wordt aangepast aan de wensen van de Westerse toerist!

Op onze eerste dag in Bangkok hebben we gelijk de toerist uitgehangen! Met de metro en de boot hebben we het Koninklijk Paleis bezocht, waar tevens de groene smaragd Boedhha te vinden is (Wat Phra Kaew).
De boot gaat over de rivier welke dwars door Bangkok loopt en stopt op verschillende plekken, zo kan je gemakkelijk naar een toeristische bezienswaardigheid gaan en de stad zien. Zowel locals als toeristen nemen deze boot, het is dan ook een drukte van belang op het water.

De tempels waar de groene Boedhha zich bevindt, waren zeer indrukwekkend en mooi. Alle gebouwen, gangen en tempels zijn van top tot teen versierd! Vooral goud is de favoriete kleur.

Het Paleis ligt naast dit complex. Een ontzettend groot en wit gebouw, wat wel wat weg heeft van een statig Frans koloniaal gebouw. Helaas mocht je niet naar binnen, maar van de buitenkant zag het er al geweldig uit.

Onze dresscode moest voor deze gelegenheid wel worden aangepast. Mede doordat de groene Boedhha een van de heiligste beelden is voor de Thai. Voor alle mannen en vrouwen geldt dat zowel de knieën als schouders bedekt dienen te zijn. Een sjaal of omslagdoek werd niet goedgekeurd. Wij hadden wat kleding mee in de rugzak, dus hoefde niet de hele dag te zweten in de warme kleding!

Na de lunch, en ons vochtgehalte weer te hebben bijgevuld, zijn we naar een liggend Boedhha beeld gegaan te vinden in Wat Pho. Niet zomaar een beeld, maar totaal van goud en ruim 70 meter lang!

Bijkomen van deze dag hebben we gedaan op een van de vele Skybars welke in Bangkok te vinden zijn! Onder het genot van een cocktail met de smaak Red Velvet, genieten van het uitzicht.

De volgende dag was het zeer vroeg op, want de fietstocht door Bangkok stond op het programma. In alle vroegte gingen we met onze groep op de fiets door Chinatown. Het blijft ons verbazen dat om 7 uur de stad al wakker is, de winkels open zijn en er al volop handel wordt bedreven. Ook op de plaatselijk markt was dit het geval en was voor de fanatiekelingen al een aerobics-les.

Met de longboat zijn we met fiets en al de rivier overgestoken naar het rustige gedeelte van Bangkok. Door smalle kanalen konden wij de huizen vanaf het water goed bekijken en werden wij bekeken door de vele varanen welke loom lagen te zonnen. Na deze boottocht zijn we met de fiets door deze wijk verder gegaan. Over smalle paadjes, langs huizen en velden met palmbomen. We hadden helemaal niet meer door dat we in de grote stad Bangkok waren. Wat een rust heerst hier!

In de middag zijn we naar de weekendmarkt van Bangkok gegaan. Immens, dat is het juiste woord. Een markt met zo veel verschillende soorten winkels, allemaal rond de 4 vierkante meter groot en enkel in het weekend open. Hier kan je wel dagen rondlopen, zo veel te zien.

Deze dag hebben we ook weer in stijl afgesloten, het was immers Kerstavond. Nu bij een Skybar waar we onder het genot van hapjes en wijn een uitzicht van 360 graden hadden over de stad. Wauw!

Eerste kerstdag was iets anders dan normaal. Het warme weer speelde al een rol, dat we in korte broek kunnen lopen, wel kerstviering hebben, maar het grote verschil zit ‘m erin dat de Thai gewoon naar school gaat en werkt.
Wij wilden heel graag naar het Art Museum bij het hostel om de hoek. Deze was helaas dicht, omdat het een maandag was. Daarom hebben we maar de was gedaan en op het balkon van het hostel gerelaxt.

Aan het eind van de middag gingen we naar de wellicht meest toeristische straat van Bangkok: Kho San Road. We hadden het wellicht veel drukker verwacht en allemaal schreeuwende verkopers, maar dat viel erg mee. Misschien zijn we ook wel wat gewend na al het gereis.
We hebben door deze straat en omliggende straten gewandeld en zijn uiteindelijk bij een leuk tentje neergestreken. Naast dat restaurantje stond een kraampje met allemaal gefrituurde snacks. Heerlijke sprinkhanen, meelwormen, tarantula’s en schorpioenen. Natuurlijk alleen voor de gekke toerist, want onze gids van de fietstour had al verteld dat de Thai echt niet zo gek is om dat te eten! Esther heeft er wel smakelijke foto’s van gemaakt, natuurlijk wel tegen een kleine vergoeding.

En zo eindigde ons Thaise avontuur. Genoten van de prachtige natuurschoon van het noorden van het land en bruisend Bangkok. Het is zeker een land waar we nog wel naar terug willen, maar eerlijkheid gebied te zeggen dat we de andere landen welke we al hebben bezocht veel mooier, spectaculairder en diverser vonden.

Nu zijn wij al een dikke twee weken in het land van zon, zee en strand: de Filipijnen.
Nu al geweldig, met daarbij in het vooruitzicht een heuse ‘Expeditie Robinson’! Wij genieten!

De blog van deze heerlijke eilanden komt nog online voordat we naar ons laatste land gaan. Een land wat zeker een mooie afsluiting van onze reis zal zijn en waar we al mooie momenten hebben beleefd.

We begrijpen best dat jullie zin hebben in zonnige foto’s, met al het koude weer in Nederland. Daarom hebben wij, zover de WiFi het toelaat, al foto's upgeload. Vergeet vooral ook niet naar de filmpjes te kijken, van mooie snorkel-momenten, oud en nieuw en het filmpje van de reis door Laos!

Wij zonnen nog even door!

Liefs,
Wilfred & Esther

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade