Een stukje 'beschaving' in China

11 september 2017 - Guilin, China

Een stukje land wat eigenlijk van China is, maar waar alles verder lijkt op de Westerse wereld. Hong Kong. De stad, tevens land, waar men links rijdt, een eigen valuta heeft, een heuse high-tea heeft in de middag en waar men Engels spreekt!

Vanuit Shanghai vlogen we met Eastern China Airlines naar Hong Kong. Een prima vlucht, waar we de mooie kustlijn van China konden zien. Zelfs een heuse maaltijd kregen we aan board, inclusief Cornetto ijsje als dessert. Aangezien het zowel op het vliegveld van Shanghai als Hong Kong erg druk was, hadden we wat vertraging en mochten we heel lang op de bagage wachten. De douane daarentegen verliep erg soepel.

Alles was vergeten toen wij ons melden bij de balie van InterContinental Hotels en onze pick-up klaarstond. Als echte backpackers, mag je soms even dit 'bestaan' gedag zeggen. Tijdens de autotocht van het vliegveld naar het hotel was goed te zien dat Hong Kong uit verschillende eilanden bestaat, een grote haven heeft met alleen maar containers en ondanks de vele hoogbouw er erg groen uitziet!

Het hotel waar we sliepen was geweldig!! We hadden een kamer 'with a view'! Zwembad, verschillende restaurants, een lounge met uitzicht over de rivier en de overkant en een top ontbijt!

Aangezien we aan het eind van de middag aankwamen, hebben we de eerste avond in Hong Kong rustig aangedaan en bekeken wat we allemaal wilden zien en doen! In de hotelkamer lag een telefoon waarop je allemaal informatie over Hong Kong kon vinden en leuke tips! Kortom, genoeg te zien en te doen in de drie dagen dat we er waren!

De eerste dag zijn we, na dat heerlijke uitgebreide ontbijt, naar de overkant gegaan. Van Kowloon Island naar Hong Kong Island vaart de Star Ferry, welke de toeristen en de inwoners heen en weer vaart. Natuurlijk zijn we naar Victoria's Peak gegaan waar je het beste uitzicht hebt over Kowloon en omgeving. Wel was het wat heiig, wellicht door het weer of de smog.

Met het stijle trammetje gingen we naar beneden, waarna we naar Mid-Level Escalator zijn gegaan. Deze roltrappen zijn one-way en worden in de ochtend gebruikt voor de werkende mensen om naar het dal / hun werk te gaan. Na half 11 in de ochtend wordt de roltrap omgezet, zodat iedereen naar boven kan met de roltrap. Mocht je naar beneden willen, moet je lopen. Het was erg leuk om door deze wijk te gaan; restaurantjes, winkeltjes en hele smalle flatgebouwen waar je je nauwelijks kan voorstellen hoe groot of klein de leefruimte moet zijn.

De volgende dag wilden we erg graag naar de 1.000 Boeddha's. Vooral omdat deze in een opdracht van Wie is de Mol?! te zien waren. Bij het ontbijt werden we verrast door Esther haar ouders! Zij hadden een overstap van hun vakantie van Sri Lanka naar Nederland en bleven nog twee daagjes in Hong Kong. Ontzettend leuk! Wij zijn wel naar de Boeddha's gegaan, na te hebben bijgepraat van de eerste maand backpacken en de vakantie ervaringen.

's Avonds gingen we naar Amber. Een tweesterren restaurant met een Nederlandse chef. Het was heerlijk; goede bediening, heerlijk eten en lekkere wijnen!

De laatste dag in Hong Kong bleef Wilfred in het hotel. Hij voelde zich al een paar dagen niet helemaal top, dus even uitzieken!

Esther is met haar ouders naar de vogeltjesmarkt en bloemenmarkt gegaan. Erg leuk om te zien dat er Nederlandse bloemen worden verkocht!
Bij het rondslenteren kwamen we ook door straten waar het één grote dierenwinkel was: visjes in kleine plastic zakjes met water, maar ook grote aquariums ingericht met bomen en waterplanten. Honden en katten welke in hokjes te zien zijn, geen foto's nemen of op het raam tikken, alleen maar kijken! Sommigen hondjes waren te lief, maar helaas. Verder waren er ook konijnen, hamsters, chinchilla's, kikkers, schildpadden en enge spinnen en reptielen te koop. Allemaal als huisdier, althans daar gaan we vanuit.

Na alle indrukken zijn we naar het hotel gegaan en wilden we lekker bij het zwembad liggen. Het plan was er, alleen ging het ontzettend hard waaien en onweren, dus het ging niet door. Waarschijnlijk doordat er richting Macau een tyfoon opging, hadden wij daar was last van.

Ook de laatste avond in Hong Kong zijn we heerlijk uit eten geweest met Esther haar ouders. Deze keer in het hotel zelf, bij Nobu. Een Japans restaurant, waar vooral de 'black codfish' populair is. Heerlijk!!

En toen was het avontuur in Hong Kong alweer voorbij. Een geweldige moderne stad, waar de Aziatische en Britse invloeden zichtbaar zijn. Esther haar ouders vlogen heel vroeg in de ochtend naar Nederland en wij namen weer vertrouwd de metro en trein.

Zodra we in Guangzhou, ook wel Canton genoemd, aankwamen, wisten we het weer: we zijn terug in China. Chinezen welke hard praten, arrogant zijn, schreeuwen, je aanstaren, in de weg lopen, opeens recht voor je neus langs lopen alsof ze je niet zien, voordringen, neus ophalen, rochelen, smakken en vooral geen Engels kunnen en dan vooral lekker Chinees tegen je blijven praten.

Eerlijk is eerlijk, we moesten even een minuutje wennen, al met heimwee denken aan het fijne Engelse Hong Kong, maar we wisten ook dat het weer een geweldige maand wordt! En dat is het vooralsnog ook!

Nieuwe vlogs, een compilatie van Hong Kong en foto's zijn toegevoegd. Evenals wat foto's van de omgeving waar we de afgelopen paar dagen waren. Wanneer we goede Wifi en VPN verbinding hebben, gaan we ervoor. Want 3 uur bezig zijn met foto's en filmpjes uploaden is natuurlijk kostbare tijd voor ons backpackers!

Ook is de route op de kaart up to date, zodat de reis met bestemmingen van China er geheel opstaat!

Geniet ervan en tot de volgende blog waar het zeker zal gaan over de geweldige omgeving van Yangshou en de rijstvelden!

Liefs,

Wilfred & Esther

1. Linda:
    11 september 2017
    mis hier toch wel de "iets" warmere temperaturen, vogelkooitje heeft nog geen bewoner, heel veel liefs en waar jullie waren zag er prachtig uit
  2. Nicoline Kooij:
    Heey lieverds

Wat een mooie foto's weer van het eten, de dieren en de omgeving.
    Goeie reis nog!!
    Liefs
  3. Marlies:
    11 september 2017
    Super al die foto's!!! Jullie genieten .....maar ik ook. Kijk nu al uit naar jullie volgende update. Enjoy!!!
  4. Marjorie:
    11 september 2017
    Leuke verhalen en vlogs komen voorbij! Super hoor! Wij reizen vanuit een herfstachtig nedereland mee ;)
  5. Anne:
    13 september 2017
    Zo leuk om te lezen!! Xx